Selasa, 16 April 2013

suamiku ustaz







Ceritanye mengisahkan tentang seorang remaja berusia 17 thn, bernama Alisa yg diminta berkahwin dengan abg sepupunya sendiri bernama Hafiz, kerana Alisa ni anak tunggal dan ibubapanya akan ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji. Hafiz diberi tangungjawab untuk menjaga Alisa sepanjang pemergian mereka ke tanah suci Mekah. Oleh kerana tidak mahu mereka berdua-duaan dirumah maka mereka dinikahkan. Dalam masa yg sama harapan ibu Alisa supaya Hafiz dapat membimbing Alisa kepada kebenaran. Ibu Alisa takut yg anaknya itu berkawan dengan sesiapa yg buruk perangainya.

Pernikahan mereka berlangsugn juga hanya dalam perngetahuan keluarga sahaja dan majlisnya hanya diadakan selepas Alisa tamat SPM. Novel ni tak memarkan konflik yg rumit. Hanya sebuah kisah perjalanan hidup dua insan yg bernama Alisa dan Hafiz. Kisah bagaimana pahit manis yg ditempuhi oleh mereka berdua, bagaimana perubahan demi perubahan yg berlaku terhadap diri Alisa dan kematangan Alisa dalam meningkat dewasa dengan gelaran isteri dalam usia yg begitu muda. Perkembangan Hafiz dalam mendidik serta membimbing Alisa.

Bila yana abih baca buku ni, ternyata ianye tidak mengecewakan malah mmg menghiburkan la dan rasa terisi dgn sedikit ilmu.

Korang patut baca buku ni, kenapa???
buku ni menghibur kan hati pembaca, dari mula korang baca sampai la abih baca, mmg seronok tau. Sepanjang membaca, mesti ade sengih dan ketawa, senyum..
sifat romantik yg ustaz hafiz ni tunjukan bila lepasa kawin...sapa kata kawen tanpa cinta xbahagia???...bercinta selepas kawen malah lebih bahagia..
Yg paling behnye pasal buku ni, dia banyak ilmu pengetahuan, penulis menyelitkan sejarah perkembangan islam pada zmn rasullullah, menyelitkan maksud2 ayat2 alquran,nasihat2 yg baik dan jugak surah2 yg baik yg boleh kita amalkan melalui watak seorang suami yg bergelar ustaz. seronokan membaca sambil dpt ilmu.
Menceritakan tentang perjalanan kita mencari cinta ILLAHI..

Tu la serba cikit pasal buku ni...Selamat membaca

5 penggomen blog yana:

IeZwa RazK II berkata...

Dah baca jugak novel ni. Memang best pun. Tak lama lagi nak diadaptasikan ke drama kan? Apa kata yana try baca Ikhlas A.K. pulak..best jugak :)

heirizalieyana berkata...

wah,,skrg dh byk novel diadaptasikan kpd drama yer,,

UniMeOw berkata...

ritu dah nampak buku ni kat ekspo,,tp tak beli la pulak...haihhh

Lieya Yaya :) berkata...

novel ni best kann :) tak banyak konflikyg berat2 kan . btw , bca novel ni rileks jee :)

HAJAR berkata...

yeah..
pernah baca kat penulisan2u tapi tak habis sbb dh dijadikan novel.
sampai sekarang tak tau ending dia mcm mne.
sbb klo pergi kedai buku tak pernah nampak novel ni..

tak lama lagi akan jadi filem dah..
adi putra pula tu heronya..hehe..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...